Normal_niaz_certificaat-3

Gisteren ontving Carla van de Wiel, lid van de raad van bestuur van Treant Zorggroep, voor ziekenhuislocatie Refaja in Stadskanaal het belangrijkste kwaliteitskeurmerk voor ziekenhuizen: het internationaal erkende accreditatiebewijs van het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ). Kees van Dun, directeur van het NIAZ, reikte het bewijs uit onder toeziend oog van de medewerkers die zich hard hebben ingezet om de accreditatie mogelijk te maken.

Na afloop van de audit in oktober vorig jaar gaven de auditoren aan dat Refaja betrokken medewerkers kent die zeer gedreven zijn om de kwaliteit en veiligheid continu te verbeteren. Bestuurder Carla van de Wiel noemt de accreditatie dan ook een prestatie van formaat: ‘De collega’s hebben veel werk verzet om de accreditatie mogelijk te maken. Dat een objectieve organisatie die inzet én onze ziekenhuislocatie zo goed beoordeelt, daar mogen we meer dan trots op zijn. Het bewijst dat we onze dagelijkse patiëntenzorg en de processen op orde hebben. Zelf ben ik vooral trots op de collega’s. Zij werken immers iedere dag hard om onze patiënten te voorzien van veilige en goede zorg.’
 
Treant
Met het keurmerk, dat eerder al werd behaald in 2011, laat Treant zien in Refaja kwalitatief goede, veilige en verantwoorde zorg te leveren. Ook de Treant-ziekenhuislocaties Bethesda in Hoogeveen en Scheper in Emmen zijn in het bezit van de NIAZ-accreditatie. Zorgverzekeraars zien de accreditatie als een belangrijke voorwaarde voor het afsluiten van zorgcontracten. 
 
NIAZ
Het keurmerk geeft een indicatie over de manier waarop de zorg binnen een ziekenhuis is geregeld. Controleurs kijken onder meer naar de normale gang van zaken op afdelingen, de kennis van protocollen bij medewerkers en naar de kwaliteitsborging. Heldere afspraken over onderzoek en behandeling zorgen ervoor dat duidelijk is wie wat doet in welke situatie. Goed monitoren en bijsturen hoe de processen in de ziekenhuislocatie verlopen optimaliseert de veiligheid en efficiëntie. Als instellingen aan de eisen voldoen, krijgen zij van het NIAZ het accreditatiebewijs dat aangeeft dat zij hun zorgorganisatie structureel op orde hebben. Dit bewijs is vier jaar geldig waarna het toetsingsproces opnieuw wordt doorlopen. Elke nieuwe toetsingsronde worden de eisen weer iets aangescherpt en is er speciale aandacht voor de aandachtspunten van de vorige keer. Het NIAZ maakt deel uit van de internationale gemeenschap van toetsingsinstituten in de zorg.