Alle inwoners van Aa en Hunze die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben op sociaal maatschappelijk terrein, kunnen terecht bij het Sociaal team Aa en Hunze. Het eerste halfjaar zijn er zo’n 1500 vragen binnengekomen. Dat meldt uit de Monitor Sociaal domein, zo meldt de gemeente Aa en Hunze.
De hulpvragen gingen vooral over opvoeden, vervoer en mobiliteit binnenshuis. Ook werden vragen gesteld over de algemene dagelijkse levensverrichtingen (zoals eten, wassen, naar het toilet gaan en het voeren van een huishouden), emotionele gezondheid en woonomgeving.
De Monitor Sociaal Domein die de gemeente heeft opgesteld over de eerste helft van 2016 geeft op hoofdlijnen een integraal inzicht in de stand van zaken, de ontwikkelingen en de (maatschappelijke) effecten op het brede sociaal domein. Het algemene beeld is dat er, ten opzichte van 2015, een daling is van het aantal aanvragen voor de Wmo. Dit heeft voornamelijk te maken met het nieuwe beleid, waarbij de huishoudelijke hulp 1 niet meer wordt vergoed door de gemeente. Wel is duidelijk dat het aantal mensen en gezinnen met multiproblematiek toeneemt. Dit is een situatie waarbij de problemen zich opstapelen, zoals werkloosheid en financiële problemen met als gevolg grote druk op het gezinsleven.
Wethouder Harry Dijkstra: “Eén van de grote uitdagingen is de toename van het aantal oudere huishoudens. Dit betekent een groeiende behoefte aan voor ouderen geschikte woningen, zorgvoorzieningen en andere voorzieningen in de buurt. Hier hebben wij als gemeente oog voor, het is onze taak om te zorgen voor de kwetsbare mens.”
Inwoners van Aa en Hunze die in 2015 gebruik hebben gemaakt van een Wmo-voorziening zijn over het algemeen positiever dan de inwoners van de gehele provincie Drenthe. Dat blijkt uit het cliënttevredenheidsonderzoek van CMO STAMM.
Door: Redactie Nationale Zorggids